ING gaat reclame tonen op basis van transacties: zo zet je het uit

ING neemt een opmerkelijke stap. Klanten krijgen passende reclame te zien op basis van af- en bijschrijvingen. Standaard wordt dit voor iedereen ingeschakeld, maar je kunt je afmelden hiervoor.

Reclame van ING

Bank ING heeft de voorwaarden gewijzigd. Hierin staat dat de bank klanten mag voorzien van persoonlijke aanbiedingen. Deze worden gemaakt op basis van afschrijvingen en bijschrijvingen op de rekening. Hiervoor zal ING gaan bekijken welke transacties zijn verricht.

Volgens de NOS kan de bank zien dat bijvoorbeeld iemand kinderbijslag krijgt. In de ING Bankieren app of via de website van ING kan de klant vervolgens een reclame verwachten van het openen van een kinderrekening. Een ander voorbeeld is na het boeken van een vliegticket. Bij je transacties kun je dan bijvoorbeeld een advertentie te zien krijgen van een reisverzekering.

Klanten krijgen alleen aanbiedingen te zien van ING zelf. De informatie wordt ‘op dit moment’ niet gedeeld met derden. Echter, wordt de kans dat dit later wel gaat gebeuren niet uitgesloten, zo maken wij er uit op. Volgens een woordvoerder is er absoluut geen sprake van het verkopen van klantgegevens. Die blijven bij ING.

Tussen 3 juni en 7 juli worden alle klanten van ING ingelicht. Niet alleen via de website en app kunnen aanbiedingen gedaan worden, ook via e-mail (nieuwsbrief) en eventueel via post kan promotie verzonden worden. Volgens ING wordt vastgehouden aan de AVG wetgeving en is het bedrijf transparant over hoe er omgegaan wordt met de gegevens.

ING privacy instellingen

Klanten die niet zitten te wachten op de aanbiedingen van ING, kunnen zich afmelden voor dit. Via de privacy-instellingen kun je bij Mijn ING je afmelden onder het kopje ‘privacy-instellingen’.

Lees meer over:

Lees ook

Reageer op dit artikel