Kerst 2018

Consumentenbond maakt zich hard voor onbeperkt houdbaar data- en beltegoed

Het is een doorn in het oog voor veel consumenten; belminuten en MB’s van de vorige maand, die bij het ingaan van je nieuwe bundel vervallen. Toch lijken we massaal het te accepteren. De Consumentenbond is er klaar mee.

Bedorven beltegoed

Met de titel ‘Bedorven Beltegoed’ is de Consumentenbond in actie gekomen om providers over te halen, beltegoed niet meer te laten verlopen. Bij het merendeel van de providers is het tegoed voor internetten, bellen en sms’en slechts één maand geldig en vervallen bij het ingaan van een nieuwe bundel overgebleven tegoeden.

Niet alleen is dát de Consumentenbond een doorn in het oog, ook wanneer je de maand erop bijvoorbeeld meer belt dan wat er in je bundel zit, moet je gewoon extra aftikken. Dit kan zomaar oplopen tot €0,31 per minuut. Alleen Telfort biedt een houdbaarheid aan van 3 maanden. Alle andere providers hanteren een termijn van één maand, rekenend vanaf de datum waarop de nieuwe bundel ingaat. Tevens stoort het de bond dat er nog altijd providers zijn die gesprekken afronden per hele minuut. Hierdoor betaal je 2 minuten als je bijvoorbeeld maar 1 minuut en 19 seconden gebeld hebt.

My T-Mobile MB

Om de situatie te verduidelijken geeft Consumentenbond-directeur Bart Combée het volgende voorbeeld;

‘Stel je eens voor dat de supermarkt aan het einde van de maand je halfvolle pot pindakaas komt ophalen. En je voor een nieuwe pot laat betalen als je de maand erna weer pindakaas op brood wilt. Of dat de benzinepomp aan het einde van elke maand de tank van je auto leeghaalt. Dat zouden we toch allemaal heel gek vinden? En toch is dat precies wat hier gebeurt. Dat kan niet. Als consument heb je voor die bundel betaald. Die is van jou. Providers mogen dat niet zomaar van je afpakken. Zeker niet als ze je aan de andere kant flink extra laten betalen.’

De Consumentenbond wil nu in actie komen en hoopt dat providers de voorwaarden rondom de houdbaarheid van het tegoed aanpassen. De bond heeft de tien grootste providers een brief gestuurd over de kwestie.

Lees ook

Reageer op dit artikel