Meldpunt AfzetAbbo wil dat providers compenseren voor ‘gratis’ telefoon

De Nederlandse telecomproviders Vodafone, KPN en T-Mobile hangt een forse claim boven het hoofd van honderden miljoenen euro’s. De Stichting Consument & Telecomsector (ConTel) heeft het meldpunt AfzetAbbo geopend. Volgens hen hebben de drie providers jarenlang een mobiel abonnement met een zogenaamd gratis telefoon geleverd. Consumenten kunnen zich melden bij het meldpunt.

Meldpunt AfzetAbbo

Meldpunt AfzetAbbo is vandaag gelanceerd door ConTel. Volgens de stichting hebben abonnementshouders jarenlang te veel betaald voor hun mobiele abonnement, zo laat Don Ceder van ConTel weten aan het AD. De strenge regels zouden door de telecombedrijven zijn ontweken en zijn er kredieten verstrekt zonder dat de consument hier van af wist. Kort gezegd; een afzetabbo is een abonnement waarbij de toestelprijs is verwerkt in het abonnement, zonder dat de consument hiervan op de hoogte is.

‘Gratis’ telefoon bij abonnement

Met het Meldpunt AfzetAbbo wil de stichting een aanklacht indienen bij de providers om gedupeerden te compenseren. Ook wil het in gesprek gaan met de drie providers om de werkelijke kosten voor het abonnement inzichtelijk te krijgen. De in de advertentie genoemde ‘gratis’ telefoon was namelijk bij circa twee miljoen Nederlanders niet gratis, maar werd gewoon doorberekend in het abonnement.

In 2014 oordeelde de Hoge Raad dat een telefoon die ‘gratis’ verstrekt werd bij een abonnement, niet gratis was. Het was volgens de Hoge Raad een koop of afbetaling. Volgens de regels van de Wet Financieel Toezicht (WFT) moeten consumenten beschermd worden tegen overkreditering; volgens Meldpunt AfzetAbbo was hier in dit geval geen sprake van. Wanneer de claim officieel wordt ingediend, is dit volgens Don Ceder mogelijk de grootste massaclaim uit de Nederlandse geschiedenis.

Aanmelden

Consumenten die gedupeerd zijn door telecomproviders met één of meerdere telefoonabonnementen kunnen zich aanmelden bij Meldpunt AfzetAbbo. Hiervoor moet je wel een aantal gegevens invullen die volgens de stichting vertrouwelijk behandeld zullen worden. De gegevens zijn nodig om het doel (de compensatie) te behalen bij de providers.

Je kunt je aanmelden via de website van Meldpunt AfzetAbbo.

Lees ook

Reageer op dit artikel