Tele2 waarschuwt voor wangiri-fraude, ook jij kan het slachtoffer worden

Telecomprovider Tele2 heeft haar klanten gewaarschuwd voor zogenaamde wangiri-fraude. Bij deze vorm van oplichting worden mensen vaak ’s nachts gebeld vanuit het buitenland. Het is pas vaak de volgende ochtend dat de oplichting wordt ontdekt, met deze praktische tips voorkom je dat je slachtoffer wordt van wangiri-fraude.

Tele2 stuurt waarschuwing naar klanten

Tele2 heeft haar klanten op de hoogte gebracht van wangiri-fraude, er zijn al diverse gevallen bekend bij de provider waarbij klanten zijn opgelicht. Door klanten te informeren over wangiri fraude wil de provider voorkomen dat meer mensen slachtoffer worden. De provider is overgegaan tot het blokkeren van alle bekende buitenlandse telefoonnummers waarmee de oplichting plaats vindt. Deze vorm van oplichting kan echter bij iedere provider voorkomen.

Wat is wangiri-fraude en hoe werkt het?

Wangiri-fraude is slim en vervelend te gelijk, door ’s nachts willekeurige mensen te bellen met een buitenlands telefoonnummer nemen mensen vaak te laat op en besluiten vervolgens terug te bellen. Het terugbellen van een wangiri-nummer is een duur geintje, heb je een telefoontje gemist van een onbekend buitenlandsnummer bel dan niet terug!

Bel je toch dit nummer terug dan kunnen er twee zaken gebeuren, in het eerste geval lijkt het alsof de telefoon oneindig blijft overgaan. In het tweede geval blijft het stil aan de andere kant van de lijn terwijl er allang een verbinding tot stand is gebracht. In beide gevallen worden hoge tarieven gerekend voor het bellen van het nummer, waar je vaak pas later achter komt.

wangiri fraude

Tele2 gaat klanten compenseren

Tele2 heeft gemerkt dat veel van haar klanten het slachtoffer zijn geworden van de wangiri fraude. Dat heeft de provider doen besluiten om slachtoffers te gaan compenseren. Ben je opgelicht door deze manier van fraude tussen half februari en eind maart dan stort Tele2 dit bedrag terug via de volgende factuur. Tele2 heeft zelf inzichtelijk welke klanten zijn opgelicht dus het is niet nodig om je te melden bij de provider.

Ook bij andere providers

De wangiri-fraude treft niet alleen klanten van Tele2. Ook klanten van andere providers (zoals T-Mobile, Vodafone en KPN) dienen op hun hoede te zijn voor deze manier van oplichting. DroidApp-lezer Henk (klant bij KPN) laat ons weten dat hij vanmorgen gebeld werd door een vreemd nummer.

Lees meer over:

Gerelateerd

Reageer op dit artikel