T-Mobile moet klant terugbetalen voor ‘gratis’ toestel met abonnement

Telecomprovider T-Mobile is door de rechter opgedragen een klant te compenseren. Bij een abonnement werd gesteld dat het in combinatie met een gratis iPhone was, maar dit was volgens de klant onjuist. De uitspraak kan belangrijk zijn voor de toekomst.

T-Mobile voor de rechter door ‘gratis’ smartphone

De rechtbank in Den Haag heeft geoordeeld dat T-Mobile zich niet aan de regels heeft gehouden rondom het aanbieden van een telefoon in combinatie met een abonnement. Bij het abonnement werd volgens de rechter niet duidelijk gecommuniceerd over de inhoud van een iSmart abonnement. Het abonnementsbedrag was 60,50 euro per maand, waarbij gesproken werd over een ‘gratis’ smartphone, in dit geval een iPhone 5.

Er is geoordeeld dat de provider onterecht is doorgegaan met incasseren, terwijl het toestel al was afgelost. T-Mobile moet volgens de rechter een bedrag van bijna 1100 euro betalen aan de desbetreffende klant. Niet alleen T-Mobile is destijds in opspraak gekomen met de manier van aanprijzen van abonnementen. Eerder werd met Vodafone in een individuele zaak al een schikking getroffen. Consumentenclaim laat weten binnenkort met een rechtszaak ook terugbetalingen bij KPN af te dwingen, zo meldt de NOS.

T-Mobile geeft aan het niet eens te zijn met de uitspraak van de rechter. Klanten zouden volgens de provider geen nadelen hebben ondervonden van het ontbreken van de toestelprijs in het contract. Daarbij zou deze uitspraak zich niet lenen voor een collectieve behandeling, omdat er te veel verschillende contracten zijn. Op deze uitspraak is het voor T-Mobile niet mogelijk in beroep te gaan.

Twee jaar geleden heeft de Hoge Raad gesteld dat telefoonabonnementen eigenlijk gezien kunnen worden als persoonlijke leningen. Er gelden nu veel strengere eisen voor het afsluiten van een abonnement in combinatie met een smartphone boven de 250 euro. Er zijn partijen die nu proberen namens een groep consumenten geld proberen terug te krijgen voor de in hun ogen misleidende aanprijzing van abonnementen in combinatie met een ‘gratis’ toestel.

Lees ook

Reageer op dit artikel