Parkmobile app keihard onderuit bij AVROTROS Radar: directeur in verlegenheid

Het consumentenprogramma AVROTROS Radar heeft de directeur van Parkmobile vragen gesteld over hoe het kon dat bij de app een parkeersessie niet beeïndigd kon worden. De app is onbetrouwbaar en kan hoge kosten als gevolg hebben wanneer een transactie niet goed verloopt. Veel gebruikers van Parkmobile laten direct weten de dienst te verlaten.

Parkmobile bij Radar

Parkeer-apps hebben als voordeel dat je goedkoper kunt parkeren omdat je niet meer teveel muntjes in een apparaat hoeft te gooien. Het voordeel van de apps is dat je een parkeersessie start via de app en vervolgens ook weer kunt beëindigen via dezelfde app. Eén van de aanbieders is Parkmobile, en deze aanbieder is flink in verlegenheid gebracht bij het consumentenprogramma AVROTROS Radar.

De reden van het item is een verhaal van de man Fred Scheffers, conciërge op een school in Den Haag. Hij moet ergens in dezelfde stad een pakketje ophalen en parkeert daar vijf minuten. Hij gebruikt hiervoor de app Parkmobile, maar het lukt maar niet om te beëindigen. De volgende dag wordt hij automatisch gestopt en is de rekening opgelopen tot 106 euro. Navraag door Scheffer bij Parkmobile levert niks op. Hij heeft de adjunct directeur als getuige. Hij wordt door Parkmobile verwezen naar de gemeente omdat zij het parkeergeld in ontvangst nemen.

Het wordt voortdurend een kastje-muur geval. In de uitzending wil de man nog een keer bellen naar Parkmobile en tot zijn verbazing ziet hij wederom dat een actie niet afgerond kan worden. De medewerkster van Parkmobile gaf aan dat er geen parkeeractie actief was, en dat hij op dezelfde tijd is stopgezet als dat er gebeld werd, opvallend.

Ook werd een vrouw uit Utrecht verrast door een hoge rekening. Hierbij was er duidelijk bewijs dat de auto niet op die plaats heeft gestaan. Uiteindelijk heeft na veel contact de gemeente uit coulance het geld teruggestort.

Parkmobile app

Directeur

Tomas Novak, directeur van Parkmobile, was te gast in de uitzending over Parkmobile. Hij geeft aan dat zij gemiddeld 20x per dag een melding krijgen over een niet gestopte parkeertransactie. De gebruiker is volgens hem verantwoordelijk voor het stoppen van een transactie. Eventueel kun je hiervoor gebruik maken van (betaalde) sms-notificaties of e-mail of push-notificaties. Deze helpen je erop te attenderen dat een transactie loopt.

Echter werd het duidelijk dat de app niet reageerde en dat de meneer uit Den Haag dus de transactie niet kon stoppen. De directeur is van mening dat de klantenservice netjes is geholpen, maar het bood geen oplossing. Naarmate het interview vordert, wordt de directeur verder in het nauw gedreven en is er geen enkele sprake van medeleven of iets van gebaar naar de klant.

‘Wij zijn er niet om iets beter te regelen als er iets fout is gegaan, wij zijn er vooral voor het niet teveel betalen voor het parkeren’, was de letterlijke reactie van Novak. In het interview laat Radar weten; “Als mensen de app gebruiken en er gaat iets mis, kunt u mij niet vertellen hoe mensen hun geld terug kunnen krijgen?” vervolgens bleef het secondenlang stil.

Reacties

De reacties op Twitter over Parkmobile in de uitzending zijn niet mals. Vele gebruikers laten weten hun account te verwijderen bij de parkeerdienst en de app te verwijderen van hun smartphone. Het eventueel opzeggen van je account bij Parkmobile kan enkel via het contactformulier via de website van Parkmobile.

De uitzending is hier terug te kijken. Overigens is het goed te weten dat Park-Line onderdeel is van Parkmobile, en dat zij mogelijk dezelfde regels hanteren. Zij geven aan tegenover Radar dat zij zich aansluiten bij de woordvoering van Parkmobile.

Update 12:57: Parkmobile heeft inmiddels zelf ook op alle commotie gereageerd, zij zeggen het optreden in het televisieprogramma te betreuren. De klacht van de meneer Scheffers zal worden opgelost en ook stelt het bedrijf een onderzoek in naar de haperende stopknop. Wanneer het stoppen via de applicatie niet lukt dan kan de gebruiker contact opnemen met telefoonnummer 020 799 00 00, indien de parkeeractie nog actief is kan deze direct worden gestopt.

Parkmobile wijst gebruikers ook op de mogelijkheden voor het ontvangen van pushnotificaties. Zo kun je iedere 10 minuten een melding ontvangen dat een parkeersessie actief is. Ook is het mogelijk om een eindtijd op te geven, zodat de sessie automatisch wordt beëindigd.

Lees meer over:

Gerelateerd

Reageer op dit artikel