Rijksoverheid campagne ‘ONderweg ben ik OFFline’ moet afleiding smartphone verminderen

De Nederlandse Rijksoverheid wil met de nieuwe campagne ‘Aandacht op de weg’ het smartphone-gebruik in het verkeer ontmoedigen. Veel bestuurders vinden het nog steeds moeilijk om hun mobiele telefoon te negeren tijdens het autorijden. Dit terwijl we allemaal weten dat het veel gevaarlijker is. De campagne krijgt het motto ‘ONderweg ben ik OFFline’.

‘Aandacht op de weg’

Vanaf morgen start het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een nieuwe verkeerscampagne. Onder het motto ‘ONderweg ben ik OFFline’ wil de Rijksoverheid het smartphone-gebruik in het verkeer verminderen. De kans op een ongeval is minstens 25 keer groter als je tijdens het rijden met je telefoon in de weer bent, zo blijkt uit recent onderzoek. De nieuwe campagne moet mensen er aan herinneren dat er een eenvoudige manier is om niet afgeleid te raken tijdens het rijden.

verkeer smartphone

In de campagne wordt de tip gegeven om je telefoon voor vertrek op ‘stil’ te zetten. Volgens Minister Schultz van Haegen zijn we het er bijna allemaal (87 procent volgens onderzoek) over eens dat social media en autorijden niet samengaan. We laten met deze campagne zien dat je met één druk op de knop veiliger thuis kunt komen. Van degenen die aangeven dat social media en autorijden niet samengaan, heeft 90 procent de telefoon op geluid of trillen staan. 42 procent geeft aan het moeilijk te vinden hun telefoon te negeren bij een nieuwe melding. Daarbij geeft 25 procent aan tijdens het autorijden een berichtje te lezen.

De campagne zal zowel via radio als televisie verspreid gaan worden. Afleiding van het verkeer veroorzaakt volgens onderzoek van SWOV voor circa tientallen tot honderd verkeersdoden per jaar. De mobiele telefoon is hier voor een groot deel verantwoordelijk voor. Eerder was er al een campagne met het doel om de smartphone alleen op de parkeerplaats te gebruiken.

Lees ook:

Gerelateerd

Reageer op dit artikel