Het veranderen van de naam van je app, website, social media handle of andere online bezit kan veel gevolgen hebben. Met name bedrijven kunnen veel hinder ondervinden van het veranderen van hun app-naam, waaronder voor de vindbaarheid in Google Play.
Waarom de naam van je app veranderen? (wat mogelijk is bij Hostnet)
Voordat we ingaan op de gevolgen van een nieuwe app-naam, eerst een korte blik op de redenen waarom sommige organisaties hiervoor kiezen. Het kan immers zo zijn dat de app-naam niet meer past bij de app zelf. Bijvoorbeeld omdat er tijdens de ontwikkeling een andere weg is ingeslagen. Of als er uit marktonderzoek is gebleken dat een andere doelgroep meer baat heeft bij de app, waardoor een nieuwe naam wordt gekozen die deze nieuwe doelgroep aanspreekt.
Uiteraard zijn er nog vele andere redenen te bedenken waarom een nieuwe app-naam wordt gekozen, bijvoorbeeld wegens een copyrightclaim of een app-naam die zorgt voor verwarring onder gebruikers. Of omdat men vergeten te controleren is of het gelijknamige domein beschikbaar is via Hostnet. Allemaal zaken die beter in een vroeg stadium kunnen worden opgelost.
Hoe dan ook zullen organisaties de app-naam enkel veranderen als dit noodzakelijk is, en de voordelen opwegen tegen de nadelen. Het heeft namelijk nogal een impact op de vindbaarheid in Google Play. Het veranderen van de app-naam, door het registreren van een nieuw domein, is daarentegen altijd mogelijk bij Hostnet.
Wat zijn de gevolgen van een nieuwe app-naam?
Er zijn diverse gevolgen als er gekozen wordt voor een nieuwe app-naam, wat in het beginstadium eigenlijk allemaal nadelen zijn. Hierbij draait het allemaal om App Store Optimization, ook wel afgekort als ASO. Dit kan worden vergeleken met SEO, maar dan voor apps (aldus de experts van Hostnet).
Een van de nadelen is dat een app tijdelijk niet of amper vindbaar is rondom de wissel van de naam. Gelukkig gaat het hierbij alleen om een overgangsperiode. Wel kan het voor een app behoorlijk wat uitdagingen met zich meebrengen, waaronder meer tijd en geld die moeten worden ingezet om de vindbaarheid van de nieuwe app-naam omhoog te krijgen. Sommige gebruikers zullen zelfs afhaken bij een nieuwe naam, waarbij dit hopelijk in het niet valt met het aantal nieuwe toekomstige gebruikers.
Ook de trefwoordrelevantie is iets dat wordt beïnvloed door een nieuwe naam, wat tevens in de overgangsperiode tot minder verkeer kan leiden. Het is belangrijk dat alle gegevens worden aangepast en geoptimaliseerd, op basis van de nieuwe app-naam. Zodat de nieuwe app-naam goed te vinden is door gebruikers en hoog scoort in de zoekresultaten op bepaalde trefwoorden/merken.
Tot slot is er de indexatie, wederom vergelijkbaar met de indexatie van websites. Bij een grote verandering, zoals een nieuwe naam, is er opnieuw tijd nodig om alle informatie te indexeren. Dit is iets waarmee rekening moet worden gehouden bij een naamsverandering van een app. Dit heeft ook invloed op de planning, zoals bijvoorbeeld een harde lancering van een merk. Hiermee kan dus beter worden gewacht, totdat de nieuwe naam volledig geïndexeerd is door Google Play, om het mislopen van verkeer te voorkomen. En mocht later het verkeer ineens enorm stijgen, vanwege een betere nieuwe app-naam, dan schaalt de hosting van Hostnet gewoon mee.
Dit is een samenwerking met Hostnet





