Het grote Android jaaroverzicht 2014

2015 staat voor de deur maar voordat we 2014 vaarwel zeggen behandelen we in dit bericht uitgebreid de gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Het was het jaar van de start van DroidApp, maar ook van de overname van WhatsApp, de lancering van Android 5.0 Lollipop met Material Design en nog veel meer! Je leest het allemaal in het uitgebreide Android jaaroverzicht van 2014, alles gerangschikt op maand.

Android jaaroverzicht: 2014

Het jaar 2014 is bijna ten einde en 2015 komt er aan. Het jaar 2014 was het jaar waarin veel gebeurd is. Op 17 februari om precies te zijn begon DroidApp en tussen het begin en waar we nu staan is heel veel gebeurd, daarom begint ons jaaroverzicht ook bij februari. We hadden het afgelopen jaar diverse scoopjes die we ook zullen benoemen in het jaaroverzicht. Het eerste bericht op DroidApp was het bericht met de onmisbare apps voor in het openbaar vervoer.

DroidApp wil als eerst iedereen bedanken die zich het afgelopen jaar voor DroidApp heeft ingezet. Naast de schrijvers en bedrijven willen we vooral ook de (kritische) bezoekers bedanken die hebben bijgedragen aan een enorm succesvol jaar!

Ga snel naar

Mocht je snel willen scrollen naar een maand, gebruik dan een van deze handige links.

fbwhatsapp-header

Februari: de start van DroidApp en overname WhatsApp

Op 20 februari maakte Facebook bekend dat het de chat-app WhatsApp voor 11,6 miljard euro had overgenomen. Omdat veel mensen zich zorgen hierover maakten, kwamen wij met de 12 gratis alternatieven voor WhatsApp, waarbij Telegram het aantal gebruikers met een half miljoen zag stijgen in een dag. Alles over de stijgingen van het aantal Telegram gebruikers vind je hier.

De gehele maand februari stond in het teken van de overname van WhatsApp door Facebook, en de enorme groei van het aantal Telegram-gebruikers.

Verder in februari 2014:

google chromecast header

Maart: Android Wear en de Google Chromecast

In maart 2014 begon T-Mobile met de mogelijkheid om apps en andere content te betalen in de Play Store, via je telefoonrekening. Ook zette Sony haar eigen social media-app Sony Socialife in de Play Store, zodat hij voor iedereen te downloaden was. WhatsApp bracht in maart een update uit waarbij het mogelijk werd om ‘laatst gezien’ uit te schakelen. Dit was al lange tijd een grote wens van een grote groep gebruikers van WhatsApp. Verder kreeg Instagram in maart een grote update met een compleet vernieuwde interface, een paar weken later verwijderde Instagram de integratie met Foursquare en verruilde dit voor Facebook Places.

Facebook begon in maart met de introductie van video-advertenties. We zouden het bijna vergeten maar in maart van dit jaar bracht Google, Play Movies uit in Nederland. Een dag later, op 18 maart, werd Android Wear aangekondigd door Google; inclusief de LG G Watch en Motorola Moto 360. Wederom een dag later, 19 maart, bracht Google het nieuws naar buiten dat de Google Chromecast naar Nederland komt. Wij hebben in maart een uitgebreid overzicht online gezet van 16 apps om meer uit je Chromecast te halen. Eind maart kondigde HTC de HTC One M8 aan, die een paar weken later al in de winkels kwam te liggen.

Verder in maart 2014:

Dropbox header

April: Apps van Dropbox en het Heartbleed-lek

Begin april brachten de ontwikkelaars van CCleaner een eigen Android-applicatie (als beta) uit. Het opschoon-programma CCleaner is al sinds jaar en dag populair onder Windows-gebruikers. Sinds april kunnen we in de Play Store zien welke applicaties onze vrienden leuk vinden. Dropbox lanceerde in de vierde maand van 2014 de galerij-app Carousel en de mail-app Mailbox.

In april kwam ook het grote Heartbleed-beveiligingslek in het nieuws.Websites en apps die eerst als veilig werden gemarkeerd, bleken ineens niet meer zo veilig. Google plaatste verder deze maand de camera-app Google Camera in de Play Store. Nadat Facebook in februari de berichtendienst WhatsApp had overgenomen, was in april de bewegings-app Moves overgenomen door het sociale netwerk. De populaire alleskunner-dienst IFTTT lanceerde in april haar eigen Android-app.

Verder in april 2014:

paypal play store header

Mei: Google Drive en PayPal

De eerste dag van de maand mei stond in het teken van Google Drive. Google bracht aparte apps uit voor Google Docs en Google Sheets. Er gebeurde meer op deze dag; Foursquare gooide het over een andere boeg en lanceerde de app Swarm, waarmee Foursquare een andere bedoeling zal gaan krijgen, twee weken later verscheen Swarm in de Play Store. In mei kwam de radio-app TuneIn Radio met een grote update inclusief een nieuwe strategie.

Medio mei werd het mogelijk gemaakt om aankopen in de Play Store af te rekenen met je PayPal-account. Hierdoor was het niet langer meer nodig om een creditcard in je bezit te hebben. In dezelfde maand kwam Google met een mobiele website van de Play Store. Eind mei opende LG de aanval op Samsung en HTC met de aankondiging van de LG G3.

Verder in mei 2014:

Android L Header

Juni: Android L (5.0) en SwiftKey

Instagram lanceerde versie 6.0 van de populaire foto-app. In de nieuwe update voor Instagram kwamen uitgebreide bewerk-functies beschikbaar. In juni kwam verder het nieuwe Android-logo naar buiten. De ontwikkelaars van de populaire toetsenbord-app SwiftKey Keyboard maakte in deze maand bekend dat de app voortaan gratis beschikbaar zal zijn. Tegelijk werd de SwiftKey Store aangekondigd, waarbij thema’s gedownload konden worden. De ontwikkelafdeling van het Finse Nokia heeft voor Android de Z Launcher uitgebracht, met een eigen uitstraling.

25 juni was het dan zover. Android L werd aangekondigd tijdens Google I/O, samen met Android TV en Android Auto. De compleet vernieuwde vormgeving was (en is) in deze fotoreeks te bewonderen.

Verder in juni 2014:

Material Design header

Juli: Material Design voor Play Store en mooie updates

In juli bracht TripAdvisor een grote update uit voor de Android-app. Nuttige informatie, kaarten en bezienswaardigheden kunnen voortaan offline opgeslagen worden. Medio juli kwamen de eerste berichten naar buiten dat er een grote metamorfose voor de Play Store er aan zat te komen, eind juli kwam de grote Material update voor de Play Store. WhatsApp maakte het vanaf juli mogelijk om berichten te archiveren. Net voor het begin van de zomervakantie kwam verhuurplatform Airbnb met een gelikte update voor de Android-app.

De zogenoemde Freemium games (games die gratis beschikbaar zijn, maar in-app aankopen bevatten) mogen niet langer meer als ‘gratis’ aangemerkt worden. De Europese autoriteiten kwamen met deze maatregel en Google heeft daarmee ingestemd. Google Maps werd in juli voorzien van een update waarbij de ‘ontdek-functie‘ werd toegevoegd. De taken-app Wunderlist bracht een grote update uit naar versie 3 met verschillende nieuwe functies.

Verder in juli 2014:

icebucketchallenge_samsung

Augustus: HTC, LG en de Ice Bucket Challenge

Google heeft in de maand augustus een eigen launcher uitgebracht. De Google Now Launcher geeft de interface van je toestel het stock-Android gevoel en snel toegang tot Google Now. De populaire chat-app WhatsApp heeft een update uitgebracht waarbij de ondersteuning voor Android Wear werd toegevoegd, ook Twitter voegde de Wear-ondersteuning toe. Nadat Swarm het incheck-stokje van Foursquare had overgenomen kreeg in augustus de Foursquare-applicatie een grote update.

Pinterest bracht verder een eigen chat-functie, HTC bracht een update uit voor de Galerij-app inclusief online platform DuoShare en Facebook zei de chat-functie in de app definitief vaarwel. HTC bracht verder de eigen app HTC Zoe uit in de Play Store. De maker van de populaire game Flappy Birds kwam in augustus met de game Swing Copters, echter was het enthousiasme over dit spel maar voor korte duur. De online dienst WeTransfer bracht in augustus een eigen Android-applicatie uit, zodat nu ook bestanden vanaf de smartphone verzonden kunnen worden.

Augustus was verder de maand van de Ice Bucket Challenge. Samsung daagde diverse fabrikanten uit om hun toestellen ook te onderwerpen aan het koude water. Dezelfde maand schreven we over diverse interessante applicaties zoals Flynx Browser, Open Camera en de update voor Google Nieuws en Weer. LG maakte bekend dat de LG G3 de best verkochte smartphone van het bedrijf ooit is en kondigde ook de wearable LG G Watch R aan.

Eind augustus kwam misschien wel het belangrijkste nieuws naar buiten. Nokia bracht de offline kaartendienst HERE met navigatie naar Android. De gratis app moet de concurrentie aan gaan met onder andere Google Maps.

Verder in augustus 2014:

weer_weather_header

September: de beste weer-app en blauwe vinkjes WhatsApp

Na een lange tijd van nauwkeurige metingen en onderzoeken, kwam DroidApp in september met de uitgebreidste weer-app test ooit. Lees hier de volledige test van de beste weer app voor Android.

In september kreeg de notitie-app Evernote een update met Material Design. Twitpic, de fotodienst die in veel Twitter-apps werd gebruikt, maakte in september bekend dat het zal stoppen. Android bestond in de maand september zes jaar en alle gebeurtenissen hebben we gebundeld in dit bericht.

whatsapp_blauw_header

Een primeur voor DroidApp. In september schreven we al dat WhatsApp zou komen met de blauwe vinkjes. Het leek hier te gaan om een vroegtijdige test van de chat-app, want in november kwamen de blauwe vinkjes definitief. Google bracht een grote update uit voor Google Hangouts, waarbij de VoIP-functionaliteit werd toegevoegd. Quack! Messenger werd in september uitgebracht met het doel de concurrentie aan te gaan met WhatsApp. Het grote verschil: geld verdienen met chatten!

De Nederlandse Rijksoverheid bracht in september twee applicaties uit voor Android. De applicatie Fietsmodus moet het smartphone-gebruik op de fiets terugdringen en daarmee ook de gevaarlijke situaties. De andere app; Overstroom ik? moet mensen alert maken op de mogelijke risico’s van overstromingen in hun omgeving. Ander nieuws wat vooral de Apple-fans bezighield; de bendgate. Het bleek dat de iPhone 6 (Plus) makkelijk te buigen was, maar hoe zit het met de Android-telefoons? Hier de bendgate-test.

Verder in september 2014:

Android_5.0_Lollipop-Header

Oktober: Google Android 5.0 Lollipop en Nexus 6

In oktober bracht De Volkskrant een grote update uit voor de Android-app, met onder andere een gewijzigde vormgeving en nieuwe functionaliteiten. Daarnaast kreeg ook de Google Play Kiosk een grote update. Een update voor de Chromecast-app maakte het mogelijk om nu eigen achtergronden in te stellen op de televisie. In oktober bracht Google een grote update uit voor de Play Store. Google Play Store 5.0 kreeg nog meer Material Design, waardoor de app nog gelikter er uit ging zien.

Android 5.0 L was weliswaar aangekondigd, waar de ‘L’ precies voor stond was een raadsel. Hoewel we uitgingen van Lollipop, doken toch weer andere berichten op zoals Lion of Licorice. Het werd dus Lollipop, want Android 5.0 Lollipop werd medio oktober dan eindelijk officieel. De Nexus 6 die gemaakt wordt door Motorola lekte ook medio oktober uit. Ook de Motorola Nexus 6 en HTC Nexus 9 werden 15 oktober aangekondigd, samen met de Nexus Player. Bekijk hier 13 GIFjes over Android 5.0 Lollipop.

Met de komst van Android 5.0 Lollipop zette Google ook meer in op Androidify, waarbij de applicatie een update kreeg naar versie 2.0. Wanneer jouw toestel Android 5.0 Lollipop krijgt vind je in dit overzicht. Verder verscheen RollerCoaster Tycoon 4 voor Android, inclusief 79 euro aan in-app aankopen.

Sinds oktober is Google begonnen met de updates voor verschillende Google-apps. Allereerst lanceerde Google twee applicaties; de e-mail app Inbox by Gmail en het gezondheidsplatform Google Fit. De volgende Google-apps kregen bij een update Material Design: Play Movies en Play Games, Google Play Music, Play Books en Google Drive met de bijbehorende apps. In oktober werden we ook een ‘nieuw’ telefoonmerk rijker; Honor. De recent uitgebrachte kalender-app e-CAL Calendar kreeg in oktober een nieuwe naam; WAVE Agenda.

Verder in oktober 2014:

Material-Design-Header

November: meer Material Design, Androidify en exclusieve scoops!

Oktober was een drukke maand met veel updates en dit ging in november vrolijk door. Op 1 november kreeg Gmail de Material Design-update en ook Google Calendar, Google Maps, Google Now, Google Keyboard en de Android Wear-app kregen Material Design. Google lanceerde tevens deze maand de eigen SMS-app Google Messenger en de muziekdienst YouTube Music Key. In november kreeg Androidify de grote aandacht; met een grote reclamecampagne, vier nieuwe video’s en een groot billboard op Times Square.

November was de maand van de blauwe vinkjes in WhatsApp. Wij kwamen ze in september al tegen, maar in november kwamen ze dan echt. WhatsApp-tegenhanger Telegram zag in twee dagen tijd het aantal gebruikers stijgen met 1,5 miljoen. WhatsApp bracht medio november versie 2.11.444 uit waarmee de blauwe vinkjes uitgeschakeld konden worden. Een andere update zorgt ervoor dat je kan voortaan kan zien wie er typt in een groepsgesprek. Telegram bracht in november een schitterende update uit met Material Design en de mogelijkheid om laatst gezien te verbergen. Ook Twitter-app Plume kreeg een Material Design-update.

whatsapp_icons_droidapp

In november wisten wij exclusief de hand te leggen op de YouTube-app in Material Design, zie hier de video. Dezelfde dag was DroidApp de eerste in de wereld met exclusief materiaal wat duidde op de belfunctie in WhatsApp. Wij wisten de hand te leggen op de icoontjes, de geluiden en meer.

November was verder de maand van de nieuwe devices. HEMA kondigde een reeks tablets en smartphones aan die onder de naam HEMA verkocht zullen gaan worden. Nokia kondigde de Nokia N1 tablet aan met Android 5.0 Lollipop! In 2015 kunnen we verder 37 nieuwe emoticons verwachten!

Verder in november 2014:

Wintersport header

December: kleurrijke updates en GIF’jes

Deze maand kwam Google met de nieuwe Android-versie Android 5.0.1 Lollipop, daarin werden diverse bugs opgelost. Daarnaast kwam Google met een kleurrijke update voor de SMS-app Messenger. 6 december begon de dag met een grote Material Design-update voor de YouTube-app. Voor de maand december schreven we verder twee uitgebreide lijsten met 16 apps en games voor kerst en 8 wintersport-apps. DroidApp wist ook deze maand het exclusieve nieuws te melden dat Facebook aan het testen was om de chat-functie terug te brengen in de Facebook-app. Facebook introduceerde verder in de twaalfde maand van 2014 een plattere interface met meer kleur en de speciale Sticker-app voor Messenger.

Wikipedia bracht deze maand een update uit voor Wikipedia Beta, inclusief Material Design. Daarnaast bracht Shazam ook een update uit voor de muziekherkennings-app. Na een tijd van beta-testen bracht Nokia de navigatie-app HERE eindelijk uit in de Google Play Store. Google wist een grote update uit te brengen voor Google Hangouts, met talloze nieuwe functies. Een andere update was voor Android Wear, waarbij (eindelijk) de keuze in watchfaces flink groter werd. De Chromecast-app maakte het in december om met elk toestel het scherm van de smartphone weer te geven op de televisie.

Microsoft bracht in december 6 nuttige MSN-apps voor Android. De ontwikkelaar van de geliefde Action Launcher lanceerde medio december de update naar Action Launcher 3, die erg positief werd ontvangen. Google laat vanaf deze maand ook zien of een website geoptimaliseerd is voor de mobiele telefoon. Toetsenbord-app Fleksy heeft een grote update gekregen, inclusief GIF-keyboard. We blijven even bij de GIFjes, want Telegram bracht deze maand een update uit waarbij vanuit de app snel een GIF-afbeelding verzonden kan worden. Chat-app Kik Messenger heeft eveneens een update gekregen en is nu nog socialer.

Foto-app Instagram kwam na lange tijd weer met een grote update voor de app. Met de update die medio december uit werd gebracht werden vijf nieuwe filters toegevoegd, plus een aantal nieuwe mogelijkheden. Facebook zal in 2015 met nog meer stand-alone applicaties komen, naast de nu al apart uitgebrachte Messenger, Groups en diverse andere apps.

Verder in december 2014:

Sony Xperia Z3 Compact

Reviews van accessoires en smartphones

Sinds september schrijven we niet alleen reviews over applicaties, maar ook over de Android-smartphones en accessoires voor Android. Een overzicht daarvan hebben we hieronder voor je gezet.

Header Android vakantie

Vakantie-apps

In 2014 hebben we meerdere berichten geplaatst met applicaties die handig zijn voor je vakantie. Het overzicht daarvan vind je hieronder.

LogoDroidapp

2014 was een schitterend jaar, waarin DroidApp begon en veel waardering kreeg. In 2015 zetten we deze lijn door en hebben we een aantal verrassingen in petto voor je, maar die houden we nog even geheim. Nogmaals; iedereen bedankt voor de inzet en tot volgend jaar!

Laat in een reactie gerust weten wat jij het meest interessante nieuws vond, of aan welk bericht op DroidApp je het meest hebt gehad. Wil je ook graag over apps schrijven voor DroidApp, klik dan snel hier!

DroidApp wenst je een geweldig uiteinde van 2014 en een voorspoedig 2015!

Reageer op dit artikel